Effect Of Terapeutic Nurse Communication On The Level Of Satisfaction Patient Care Hospital In The Floor Ii Tour Uit Hospital Makassar

Lahendri -

Sari


Abstract

The purpose of this study are: (1). To know and analyze the effect of verbal communication on of patient satisfaction in the treatment room the second floor RSU roses. UIT Makassar Tourism (2). To know and analyze the impact of nonverbal communication on of patient satisfaction in the treatment room the second floor RSU roses. UIT Travel Makassar (3) To know and analyze the effect of verbal and non verbal communication simultaneously on of patient satisfaction in the treatment room the second floor RSU roses. UIT Travel Makassar, (4) To know and to analyze which of the more influential variables between verbal or nonverbal communication communication of of patient satisfaction in the treatment room the second floor RSU roses. UIT Makassar Tourism.The research method used in this research is survey method with quantitative approach with cross sectional study approach using variables, both as independent variable and dependent variable. The sample used in this research is as much as 80. Data analysis is descriptively quantitative by using SPSS method of Multiple Linear regression analysis.The results based on hypothesis testing to prove that (1). Verbal communication positive and significant impact on of patient satisfaction in the treatment room the second floor RSU roses. UIT namely Makassar travel with a standardized parameter value of 0.409 with a significant value of 0.000. (2). Non Verbal Communication and the most significant positive impact on of patient satisfaction in the treatment room the second floor RSU roses. UIT namely Makassar travel with a standardized parameter values for 0285 with significant value 0.001.
Keyword: Therapeutic Communication, Patient Satisfaction

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Ariani Putri Ayu. 2014. Aplikasi Metodologi Penelitian Kebidanan dan Kesehatan Reproduksi. Cetakan 1.NuhaMedika : Yogyakarta.

Bagian Komite Rekam Medik RSU Wisata UIT Makassar. 2016.

Devi Dwi Indriyanti. 2012. Hubungan Komunikasi Perawat Dengan Tingkat Kepuasan Tentang Pelayanan Kesehatan Pada Pasien Tuberculosis Paru di Puskesmas Sukodono Sidoarjo. Jurnal Medika Majapahit. Volume 4.Nomor1 :33-44. (http : // ejurnalp2m. stikes majapahit mojokerto. ac.id/ index.php/ MM/ article/download/ 47/44). Diakses tanggal 10 Oktober 2016.

Fachrul Islam. 2014. Hubungan Komunikasi Terapeutik Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit UIT Makassar. Skripsi tidak diterbitkan.Makassar :STIE AMKOP Makassar.

Gunawan. 2015. Hubungan Komunikasi Teraupeutik Verbal dan Nonverbal Perawat Dengan Tingkat Kecemasan Keluarga Pasien di Instalasi Perawatan Intensif Rumah Sakit Umum Daerah Kabupaten Kudus. Jurnal.Volume 6. No 2: 27-35. (http://e-journal.stikesmuhkudus.ac.id/index.php/karakter/article/view/213). Diaksestanggal 10 Oktober 2016.

Hidayat, A. Aziz Alimul. 2011. Metode Penelitian Keperawatan dan Teknik Analisis Data. Edisi I. PT.Salemba Medika : Jakarta.

Murwani Arita dan Istichomah. 2013. Komunikasi Terapeutik Panduan Bagi Perawat. Cetakan 2.Fitramaya : Yogyakarta.

Musliha, Fatmawati Siti. 2010. Komunikasi Keperawatan Plus Materi Komunikasi Terapeutik. Cetakan 2.Nuha Medika: Yogyakarta.

Notoatmodjo Soekidjo.2010. Metodologi Penelitian Kesehatan. Rineka Cipta : Jakarta

Nursalam. 2012. Manajemen Keperawatan :Aplikasi dalam Praktik Keperawatan Profesional. Edisi 3. PT. Salemba Medika : Jakarta

Nursalam. 2013. Metodologi Penelitian Ilmu Keperawatan :Pendekatan Praktis. Edisi 3. PT. Salemba Medika : Jakarta.

Prabowo Tri, Widuri Hesti. 2014. Komunikasi Dalam Keperawatan. Cetakan 1.Fitramaya : Yogyakarta.

Priyoto.2014.Teori Sikap dan Perilaku dalam Kesehatan Dilengkapi Contoh Kuesioner.Cetakan 1. Nuha Medika: Yogyakarta.

Rhona Sandra. 2013. Hubungan Komunikasi Terapeutik Perawat dengan Kepuasan Pasien di ruangan Instalasi Rawat Inap non bedah (penyakit dalam pria dan wanita) RSUP Dr. M. Djamil Padang. Jurnal Ilmiah Kesehatan Keperawatan Volume 8. (http : // lppm. unmas. ac. id/wp-content/ uploads/ 2014/06/12). Diakses tanggal 9 Oktober 2016.

Wawan A. dan M. Dewi. 2011. Teori dan Pengukuran Pengetahuan, Sikap dan Perilaku Manusia. Nuha Medika: Yogyakarta.




DOI: https://doi.org/10.37531/mirai.v1i2.18

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Flag Counter

Creative Commons License

JURNAL MIRAI MANAGEMENT is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Web
Analytics