Pengaruh Perilaku boikot terhadap minat pembelian konsumen (studi kasus PT. Unilever Tbk)

Nurliana Nanda Saputri, Rafita Rafita, Anggreni Anggreni, Bintang Ramadhan, Agung Rizki Putra

Sari


This study aims to analyze the effect of boycott behavior on consumer purchasing interest in PT Unilever Tbk products. This research uses a quantitative approach by distributing questionnaires to 71 respondents of Economics Study Program students, Bangka Belitung University. The research tools used are descriptive tabulation analysis and simple linear regression analysis using the data processing application, Stata 17. The results of the two analyses used show that boycott behavior affects consumer purchasing interest. The majority of respondents stated that social and ethical issues were the main reasons they boycotted, although product quality and reputation were still important considerations in purchasing decisions. These results suggest that consumers are increasingly considering moral values in their consumption activities.

Teks Lengkap:

Download PDF

Referensi


Anisa Jaelani, Y. N. (2024). Perilaku Konsumen Islam Terhadap Boikot Produk Israel. Karimah Tauhid, 2312-2327.

Arjun Chaudhuri, M. B. (2001). The Chain of Effects From Brand Trust and Brand Affect to Brand Performance: The Role of Brand Loyalty. Journal of Marketing, 81-93.

Asnan Abdulloh, N. (2025). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk dan Kepercayaan Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian di masa Krisis Seruan Boikot Produk Unilever di Kota Bandar Lampung Dalam Perspektif Bisnis Islam: (Studi di Kota Bandar Lampung). Jurnal Media Akademik, 1-90.

Asyifa, R. N. (2024). Mitigasi Risiko Pasar Terhadap Minat Beli Saham dan Produk Perusahaan Terafiliasi Israel di Indonesia. Universitas Islam Indonesia, 1-56.

Fajri Gusnadi, M. E. (2024). Analisis Brand Hate Terhadap Brand Avoidance Pada Merek Starbucks Konteks Issue Israel-Palestina. Jurnal Cahaya Mandalika, 265-277.

Farrel Fawaz Ziiqbal, Z. F. (2024). Pengaruh Gerakan Media Sosial Dan Partisipasi Boikot Terhadap Minat Beli Produk Mcdonald’s di Kalangan Mahaiswa Surabaya. Journal of Economic, Business and Accounting, 4666-4674.

Handayani, M. (2024). Pengaruh Gerakan Boikot Produk Pendukung Israel terhadap Perdagangan Saham di Indonesia. Jurnal Akadmi Akuntansi Indonesia Padang, 106-114.

Jill Gabrielle Klein, N. C. (2004). Why We Boycott: Consumer Motivations for Boycott Participation. Journal of Marketing, 92-109.

Ken Peattie, A. C. (2005). Green Marketing: Legend, Myth, Farce or Prophesy? Qualitative Market Research: An International Journal, 357-370.

Khotimatul Husna, A. H. (2023). Dampak Pemboikotan Produk Pro Israel Fatwa DSN MUI NOMOR 83 Tahun 2023 Bagi Warung Rumahan di Kota Banjarmasin. Indonesian Journal of Islamic Jurisprudence, Economic and Legal Theory, 868-876.

Lioni Septi Apanda Larisa, Y. G. (2024). Analisis Prepepsi Konsumen Bisnis Sesudah Pemboikotan Produk Unilever di Kecamatan Sitiung. Jurnal Akuntansi, Manajamen, dan Ilmu Ekonomi, 479-483.

Marissa Grace Haque, P. Z. (2024). Antisipasi Pemasaran Saat Boikot Produk di Lingkungan Konsumen Muslim Dunia dan Indonesia Terjadi: Studi Literatur. Jurnal Ekonomi dan Bisnis, 189-212.

Mutiara Nur Afifah, A. H. (2024). Pengaruh Gerakan Boikot Produk Pro Israel di Media Sosial Terhadap Minat Beli Masyarakat Bandar Lampung. Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 426-435.

Oktavia, M. R. (2024). Pengaruh Dampak Boikot Produk Amerika Terhadap Perekonomian Indonesia. Jurnal Mutiara Ilmu Akuntansi, 318-323.

Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty? . Journal of Marketing., 33-44.

Pat Auger, J. L. (2003). What Will Consumers Pay for Social Product Features? Journal of Business Ethics, 281-304.

Rohaya, M. L. (2024). Analisis Faktor Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Boikot Produk Israel: Studi Kasus Pada Generasi Z UNIMED. Jurnal Manajemen Terapan dan Keuangan , 1036-1050.

Rouza Fakriza, R. N. (2019). Pengaruh Religiusitas Terhadap Boikot Dengan Loyalitas Merek Sebagai Variabel Moderasi Pada Loyalitas Merek Sebagai Variabel Moderasi Pada KFC Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Ekonomi Manajemen, 206-216.

Seni Wahyuni, M. I. (2024). Pengaruh Citra Merek Produk Unilever Food Solutions Terhadap Minat Beli Konsumen. Mandiri Economics Journal , 45-57.

Siti Khotimah, M. H. (2016). Analisis Pengaruh Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Produk Shampo Clear. Magenta, 37-42.

Siti Nurzanna, A. M. (2025). Pengaruh Gerakan Boikot Produk Pro Israel Terhadap Perilaku Konsumen Muslim di Kota Palembang (Studi Kasus Pada Produk Mcdonald’s). Jurnal Kajian Komunikasi dan Pembangunan Daerah, 207-221.

Soetanto, J. (2017). Pengaruh Kepercayaan, Kemudahan, Kualitas Informasi dan Persepsi Resiko Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Situs Jejaring Sosial di Semarang. Soegijapranata Catholic University, 64-96.

Sutrisno, H. S. (2024). Analisis Perilaku Konsumen Islam Terhadap Boikot Produk Israel. Jurnal Kajian Ekonomi dan Bisnis Islam, 4128-4141.

William Bearden, M. J. (1982). Reference Group Influence on Product and Brand Purchase Decision. Journal of Consumer Research, 94-183.

Zahra Aulia, B. B. (2024). Pengaruh Boikot Unilever dan Lapangan Kerja Terhadap Pertumbuhan Ekonomi di Indonesia Tahun (2014-2013). Jurnal Ekonomi dan Keungan Islam, 198-211.




DOI: https://doi.org/10.37531/mirai.v10i1.8983

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Flag Counter

Creative Commons License

JURNAL MIRAI MANAGEMENT is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Web
Analytics