Pengaruh Strategi Pemasaran dan Produk yang Ditawarkan dalam Upaya Menarik Minat Nasabah pada PT. Pegadaian

Sri Delima Wati, Rahmat Hidayat

Abstract


This research aims to determine the influence of marketing strategies and products offered in attracting customers' buying interest at PT Pegadaian Binjai Branch. The research method used is a quantitative method. Quantitative research methods are effective tools for gaining valuable insights about populations and supporting decision making. This type of research involves collecting quantitative data from the entire population in the form of numbers, as well as applying statistical analysis techniques. The population of this research is the number of customers during the last 3 months, namely March - May 2024, totaling 95 customers. This research was carried out using multiple regression analysis methods, validity and reliability tests, hypothesis testing using statistical methods where data processing was carried out using the SPSS software program. The results of this research indicate that partially marketing strategies have a positive effect on purchase interest and products have a positive effect on purchase interest. Marketing strategy and products simultaneously influence purchasing interest.

References


Arif, M. S. Z. (2020). Pengaruh Kepercayaan Terhadap Loyalitas Nasabah Melalui Kepuasan Sebagai Variabel Interventing Produk Tabungan Emas Pegadaian. Jurnal Ilmu Manajemen (JIM), 8(2), 472–481.

Aulia, B. (2023). Strategi Pemasaran Produk Gadai Emas Pada Bank Syariah Indonesia. Jurnal Kajian Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 9(1), 708–726.

Darsana, I. Ma., Rahmadani, S., Salijah, E., Akbar Ahmad Yasir, Bahri, K. N., Amir, N. hamdani, Jamil, H., Leonardo Nainggolan, H., Anantadjaya, S. P., & Nugroho, A. (2023). STRATEGI PEMASARAN (M. A. Wardana (ed.); 1st ed., Vol. 1). CV. Intelektual Manifes Media.

Halomoan Hutajulu, Maichal Maichal, Munawar, A., Dianawati, A., Amy Septrina Tampubolon, Kartikasari, M. andini, Fitilai Zalogo, E., Fatimah Lishobrina, L., Nostalgia Adiwinata, N., Rienette Marlissa, E., Ester Antoh, A., Anskaria Simfrosa Gohae, Noorzaman, N., & Suprayitno, D. (2024). Ilmu Ekonomi dan Bisnis (Efitra (ed.); 1st ed., Vol. 1). PT Sonpedia Publishing Indonesia.

Kholifah, N., Topowijono, & Farah, D. A. (2020). Analisis Sistem dan Prosedur Gadai Emas Syariah. Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 3(2), 1–10.

Pratiwi Sitorus, A. (2022). Mekanisme Penetapan Harga (Price) Dan Kebijakan Penentuan Keuntungan (Profit) Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam. Attanmiyah: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam , 1(1), 44–59.

Putri Sari, S. (2020). Hubungan Minat Beli Dengan Keputusan Pembelian Pada Konsumen. Psikoborneo, 8(1), 147–155.

Rofiudin, M., Shabry, M., & Juniarsa, N. (2022). Pengaruh Harga dan Fitur Layanan Terhadap Minat Beli Konsumen Tokopedia Pasca Covid 19 di Malang Raya. Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 19(2), 721–730.

Sa’adah, F. (2019). Strategi Pemasaran Poduk Gadai Syariah Dalam Upaya Menarik Minat Nasabah Pada Pegadaian Syariah. Al-Iqtishad, 1(2), 61–86.

Saputra, R. (2023). Pengaruh Pengetahuan, Promosi, Dan Kualitas PelayananTerhadap Keputusan Nasabah Dalam Memilih Produk Gadai Emas Di Bank Syariah Indonesia Kabupaten Sarolangun. Ats-Tsarwah, 4(1), 14–27.

Seftila, S., Saryono, O., Haris, F., & Prabowo, E. (2021). Peningkatan Minat Beli Konsumen Secara Online Dalam Aplikasi E-Commerse. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 16(2), 499–511.

Sholikah, Mundzir, A., Yudaningsih, N., Trisavinaningdiah, A., Ristia Djaya, T., Purwaningsih, N., I Angmalisang, S., Vandayuli Riorini, S., Wiliana, E., Sembiring Depari, G., Ekopriyono, A., Mahmud, Sri Pujiastuti, N., & Rahajeng, E. (2021). Manajemen Pemasaran Saat Ini dan Masa Depan (E. Sudarmanto & E. Kurniawati (eds.); 1st ed., Vol. 1). Insania.

Warsidi. (2024). Strategi Pemasaran Produk Bank Syariah (1st ed., Vol. 1). Zahir Publishing.

Arif, M. S. Z. (2020). Pengaruh Kepercayaan Terhadap Loyalitas Nasabah Melalui Kepuasan Sebagai Variabel Interventing Produk Tabungan Emas Pegadaian. Jurnal Ilmu Manajemen (JIM), 8(2), 472–481.

Aulia, B. (2023). Strategi Pemasaran Produk Gadai Emas Pada Bank Syariah Indonesia. Jurnal Kajian Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 9(1), 708–726.

Darsana, I. Ma., Rahmadani, S., Salijah, E., Akbar Ahmad Yasir, Bahri, K. N., Amir, N. hamdani, Jamil, H., Leonardo Nainggolan, H., Anantadjaya, S. P., & Nugroho, A. (2023). STRATEGI PEMASARAN (M. A. Wardana (ed.); 1st ed., Vol. 1). CV. Intelektual Manifes Media.

Halomoan Hutajulu, Maichal Maichal, Munawar, A., Dianawati, A., Amy Septrina Tampubolon, Kartikasari, M. andini, Fitilai Zalogo, E., Fatimah Lishobrina, L., Nostalgia Adiwinata, N., Rienette Marlissa, E., Ester Antoh, A., Anskaria Simfrosa Gohae, Noorzaman, N., & Suprayitno, D. (2024). Ilmu Ekonomi dan Bisnis (Efitra (ed.); 1st ed., Vol. 1). PT Sonpedia Publishing Indonesia.

Kholifah, N., Topowijono, & Farah, D. A. (2020). Analisis dan Prosedur Gadai Emas Syariah. Jurnal Administrasi Bisnis S1 Universitas Brawijaya, 3(2), 1–10.

Pratiwi Sitorus, A. (2022). Mekanisme Penetapan Harga (Price) Dan Kebijakan Penentuan Keuntungan (Profit) Ditinjau Dari Perspektif Ekonomi Islam. Attanmiyah: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam , 1(1), 44–59.

Putri Sari, S. (2020). Hubungan Minat Beli Dengan Keputusan Pembelian Pada Konsumen. Psikoborneo, 8(1), 147–155.

Rofiudin, M., Shabry, M., & Juniarsa, N. (2022). Pengaruh Harga dan Fitur Layanan Terhadap Minat Beli Konsumen Tokopedia Pasca Covid 19 di Malang Raya. Jurnal Ilmu-Ilmu Sosial, 19(2), 721–730.

Sa’adah, F. (2019). Strategi Pemasaran Poduk Gadai Syariah Dalam Upaya Menarik Minat Nasabah Pada Pegadaian Syariah. Al-Iqtishad, 1(2), 61–86.

Saputra, R. (2023). Pengaruh Pengetahuan, Promosi, Dan Kualitas PelayananTerhadap Keputusan Nasabah Dalam Memilih Produk Gadai Emas Di Bank Syariah Indonesia Kabupaten Sarolangun. Ats-Tsarwah, 4(1), 14–27.

Seftila, S., Saryono, O., Haris, F., & Prabowo, E. (2021). Peningkatan Minat Beli Konsumen Secara Online Dalam Aplikasi E-Commerse. Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 16(2), 499–511.

Sholikah, Mundzir, A., Yudaningsih, N., Trisavinaningdiah, A., Ristia Djaya, T., Purwaningsih, N., I Angmalisang, S., Vandayuli Riorini, S., Wiliana, E., Sembiring Depari, G., Ekopriyono, A., Mahmud, Sri Pujiastuti, N., & Rahajeng, E. (2021). MANAJEMEN PEMASARAN SAAT INI DAN MASA DEPAN (E. Sudarmanto & E. Kurniawati (eds.); 1st ed., Vol. 1). Insania.

Warsidi. (2024). Strategi Pemasaran Produk Bank Syariah (1st ed., Vol. 1). Zahir Publishing.




DOI: https://doi.org/10.37531/sejaman.v7i1.7021

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter

Creative Commons License

S E I K O : Journal of Management & Business is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
 
© All rights reserved 2018. S E I K O : Journal of Management & Business - ISSN (Print) : 2598-831X, ISSN (Online) : 2598-8301.
 

Web
Analytics