Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Berkunjung ke Rumah Makan Payakumbuh Veteran Bintaro

Savitri Hendradewi, Braja Eka Sukma, Mochamad Achmadi

Abstract


This research aims to analyze the influence of service quality dimensions on customer interest in returning to the Veteran Payakumbuh Bintaro Restaurant. The background to this research is driven by the importance of service quality in the culinary industry to increase customer satisfaction and build loyalty. This research uses a quantitative approach with a multiple regression method involving four independent variables (responsiveness, assurance, empathy, physical evidence) and one dependent variable, namely interest in returning to visit. Data collection was carried out by distributing questionnaires with a Likert scale to 100 respondents selected by accidental sampling. The research results show that all dimensions of service quality have a significant influence on intention to revisit, with responsiveness having the greatest influence. The variables of assurance, empathy and concrete evidence also contribute significantly to increasing customer interest in returning. Based on these findings, it is recommended that restaurant managers increase staff responsiveness, provide assurance and empathy training, and ensure that the physical condition of the restaurant is always maintained. Customers are encouraged to provide constructive feedback and create a positive experience during their visit. Thus, good service quality can strengthen customer loyalty and increase the frequency of return visits.

References


Anjarsari, G. E., Suprapti, N. W. S., & Sukaatmaja, I. P. G. (2018). Pengaruh Kualitas Makanan, Kualitas Layanan, dan Lingkungan Fisik Restoran Terhadap Kepuasan Serta Niat Berperilaku. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 7(5), 1347-1374.

Bilqis, L. D. R., & Oktavia, R. C. D. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Minat Kunjung Pada Rumah Makan Ampera 2 Tak Cabang Veteran Bintaro Jakarta Selatan. Jurnal Ekobis Dewantara, 6(2), 480-490.

Felix, A., Salim, S. J., Karsten, J. M., Handoko, H., Anlovsky, A., & Daniel. (2024). Pemanfaatan Teknologi Layanan Fine Dining untuk Meningkatkan Customer Experience dan Influence Satisfaction. Technomedia Journal (TMJ), 8(3), 421-433.

Hamid, R., Radji, D. L., & Ismail, Y. L. (2020). Pengaruh Empathy dan Responsiveness Terhadap Minat Kunjungan Ulang Pelanggan. Oikos-Nomos: Jurnal Kajian Ekonomi dan Bisnis, 13(1), 27-38.

Kinanthi, G. E., & Sisilia, K. (2024). Pengaruh Customer Expectations dan Perceived Value Terhadap Customer Satisfaction Pada User Aplikasi Dinotis. JMBI UNSRAT (Jurnal Ilmiah Manajemen Bisnis Dan Inovasi Universitas Sam Ratulangi), 11(1), 853–870. https://doi.org/10.35794/jmbi.v11i1.55094

Kurniasari, F., & Sugiyanto, E. K. (2020). Dimensi Kualitas Pelayanan Sebagai Upaya Peningkatan Kepuasan Pelanggan (Studi Pada Pelanggan Hotel X Semarang). Business Management Analysis Journal (BMAJ), 3(2), 112-125.

Mantu, A. H., Ismail, Y. L., Abdussamad, Z. K., & Niode, I. Y. (2023). Pengaruh Responsiveness dan Tangible Terhadap Minat Beli di Rumah Makan Mawar Sharon Kota Gorontalo. Sentri: Jurnal Riset Ilmiah, 2(10), 4046–4057. https://doi.org/10.55681/sentri.v2i10.1573

Mardika, R. F. (2024). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Kualitas Produk dan Promosi terhadap Kepuasan Konsumen pada Produk “Kopi Dari Hati” di Perumahan Taman Aster Cikarang Barat. Jurnal Manuhara: Pusat Penelitian Ilmu Manajemen dan Bisnis, 2(4), 23-34. DOI: https://doi.org/10.61132/manuhara.v2i3.1154

Ma’rufah, A. (2023). Strategi Service Quality Sebagai Media dalam Menciptakan Kepuasan dan Loyalitas Pelanggan Jasa Pendidikan. EDUKASIA: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(2), 813-822.

Muthmainnah, H., & Triyanto, A. (2024). Analisis Strategi Bersaing Pada Bisnis Kuliner (Studi Kasus Pizza Apa Ya). GREAT: Jurnal Manajemen dan Bisnis Islam, 1(1), 24-45. DOI: https://doi.org/10.62108/great.v1i1.546

Novrianto, J. (2016). Analisis Kepuasan Pelanggan Pada Restoran Sop Tunjang Pertama (M1) di Pekanbaru. Jurnal Valuta, 2(2), 171-189.

Olvin, O., Abbas, J., Een Kurnaesih, Ahri, R. A., Idris, F. P., & Multazam, A. M. (2022). Pengaruh kualitas pelayanan terhadap kepuasan dan minat kunjungan ulang pasien rawat inap di RSUD Tenriawaru Bone. Journal of Muslim Community Health, 4(3), 52-69. https://doi.org/10.52103/jmch.v4i3.1124

Putri, D. A., Sani, M., Athanya, N., Irnawati., & Rahmadsyah, A. (2024). Studi Literatur: Pengaruh Kualitas Fasilitas Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Liu’s Nelayan di Cemara Asri Medan. Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Manajemen, 2(10), 190-197. DOI: https://doi.org/10.61722/jiem.v2i10.2690

Putri, A., Suhartono, C., & Kristanti, M. (2023). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Minat Kunjung Kembali di Restoran Kaizen BBQ Grill & Shabu-Shabu Surabaya Dengan Customer Experience Sebagai Variabel Mediasi. JMP: Jurnal Manajemen Perhotelan, 9(1), 46-54.

Putri, F. N., & Nainggolan, B. M. H. (2022). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Suasana terhadap Loyalitas Pelanggan melalui Kepuasan Pelanggan. Panorama Nusantara, 17(1), 1-16.

Rachman, D. A. (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian (Studi Kasus pada Rumah Makan Wajan Mas Kudus). JIAB: Jurnal Ilmu Administrasi Bisnis, 6(4), 1–8. https://doi.org/10.14710/jiab.2017.17605

Ratnaningtyas, H., Nurbaeti, N., Asmaniati, F., & Amrullahi, A. (2022). The Effect of 4P on The Decision to Visit Ampera 2 Tak Veteran's Restaurant Bintaro, Jakarta Selatan. JPIM (Jurnal Penelitian Ilmu Manajemen), 7(1), 149-159.

Ratnaningtyas, H., Nurbaeti, N., Asmaniati, F., & Amrullah, A. (2022). Pengaruh People, Physical Evidence dan Process Terhadap Kunjungan. Value: Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 17(2), 75-87.

Sinollah., & Masruro. (2019). Pengukuran Kualitas Pelayanan (Servqual-Parasuraman). Dalam Membentuk Kepuasan Pelanggan Sehingga Tercipta Loyalitas Pelanggan (Studi Kasus pada Toko Mayang Collection cabang Kepanjen). Jurnal Dialektika, 4(1), 45-64.

Shintia, N., Pebrianto, A., Wardhana, M. W., Novyanti, R., Naimah, R. J., & Anwar, H. (2023). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pembayar Wajib Pajak Kendaraan Bermotor (PKB) di UPPD Samsat Banjarmasin I. Jurnal Administrasi Publik dan Pembangunan, 5(2), 84-93.

Syaifuddin, F., & AP, A. R. A. (2021). Hubungan Kualitas Pelayanan Dengan Minat Kembali Pasien Rawat Inap RSUD Batara Siang Pangkep. Window of Public Health Journal, 2(3), 415-424

Wijaya, H. S., & Hosen, C. (2024). Pengaruh Service Quality, Store Atmosphere, dan Price Fairness Terhadap Customer Satisfaction dan Customer Loyalty Pada Haidilao Mall Taman Anggrek. Jurnal of Business & Applied Management, 17(1), 41-54. DOI: 10.30813/jbam.v17i1.5206

Yulianingsih, T. (2021). Pengaruh Kualitas Pelayanan Berdasarkan Dimensi Servqual Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Waroeng Spesial Sambal Cabang Magelang. Jurnal Manajemen dan Bisnis, 12(1), 139-152.

Vardhani, N., & Octafian, R. (2024). Niat Berkunjung Kembali di Restoran Lika Liku Ditinjau dari Harga Dan Kepuasan Pelanggan. Scientific Journal Of Reflection: Economic, Accounting, Management and Business, 7(2), 379-388.




DOI: https://doi.org/10.37531/sejaman.v7i2.7697

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Flag Counter

Creative Commons License

S E I K O : Journal of Management & Business is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
 
© All rights reserved 2018. S E I K O : Journal of Management & Business - ISSN (Print) : 2598-831X, ISSN (Online) : 2598-8301.
 

Web
Analytics